Nieuws

Blog: Bewuste keuze voor certificering als Senior Marketing Professional (SMP)

Door: Niek Scheppers

Kwaliteitskeurmerk vanuit de beroepsvereniging

Het marketingvak is dynamisch en uitdagend. De wereld om ons heen verandert in een enorm snel tempo. De vraag is voor iedereen hoe je omgaat met deze snelle ontwikkelingen, zo ook voor de marketeer, gecombineerd met de vraag hoe je aantoonbaar voorop blijft lopen.

Ook is ‘marketing’ een vakgebied waar de laatste jaren steeds meer disciplines aan zijn toegevoegd en waar een enorme groei en zelfs wildgroei is ontstaan als het gaat om nieuwe marketingbureaus en (zelfbenoemde) marketingspecialisten. Dit komt enerzijds doordat vnl. online marketing een lucratieve business kan zijn, waarmee mensen geld kunnen verdienen. Maar anderzijds ook omdat ‘marketeer’ geen beschermde beroepsgroep en titel is. Kortom, iedereen mag zich ‘marketeer’ noemen. Nu zijn hier uiteraard veel kundige mensen bij, maar dit is niet altijd het geval.

De Europese koepel van marketingberoepsverenigingen, The European Marketing Confederation (EMC), introduceerde daarom een aantal kwaliteitskeurmerken waaronder het label Senior Marketing Professional (afgekort: SMP) welke in Nederland door het NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing) mag worden uitgegeven. Daarnaast heeft NIMA ook de kwaliteitskeurmerken Senior Communication Professional (SCP), Senior Digital Professional (SDP) en Register Marketeer (RM).

“Persoonlijk ben ik sinds 2016 gecertificeerd als SMP en sinds 2018 ook als SDP. 
Hieronder volgt meer informatie over wat deze titels precies inhouden en waarom ik er als marketingconsultant voor heb gekozen om mezelf te laten certificeren.”

Niek Scheppers

Wat betekent SMP (Senior Marketing Professional)?

SMP is een internationaal erkend kwaliteitskeurmerk om vakbekwame en hooggekwalificeerde marketeers te certificeren. In 2010 zijn de eerste SMP’ers gekwalificeerd en inmiddels zijn er in Nederlands momenteel meer dan 400 SMP’ers gecertificeerd.

De SMP-titel is dus een kwaliteitskeurmerk voor het marketingvak. Om voor SMP in aanmerking te komen dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen op het gebied van opleidingsniveau, kennis en ervaring in het vak. Ook worden een aantal referenten gecontacteerd om dit te verifiëren.

Zodra je eenmaal gecertificeerd bent, wordt er van je verwacht dat je actief blijft investeren in kennis en ontwikkeling. Dit houdt in dat er een Permanente Educatie plicht is, waarbij je jaarlijks een minimaal aantal PE-punten moet behalen.

Op deze manier zijn SMP-titelhouders marketeers die aan opdrachtgevers kunnen laten zien dat ze gedegen marketingkennis en -ervaring hebben en dat ze zich blijven inspannen om zichzelf en het vak verder te ontwikkelen.

Hieronder het SMP-label: 

Wat betekent SDP (Senior Digital Professional)?

SDP staat voor Senior Digital Professional. Deze titel is in 2018 geïntroduceerd, specifiek gericht op het vakgebied van online marketing en digital marketing. Want uitgerekend in dit vakgebied zijn de ‘online specialisten’ als paddenstoelen uit de grond geschoten. Voor ondernemers en organisaties wordt het dan steeds moeilijker om te weten welke online marketeer vakbekwaam is en welke niet.

Om in aanmerking te komen voor de titel SDP moet je aantoonbaar kennis en ervaring inbrengen op vakgebieden zoals bijvoorbeeld: Online strategie, Search Engine Marketing (SEO/SEA), Google Analytics, Content Marketing, E-Mail Marketing.

Verder geldt een vergelijkbare toetsingsmethodiek als bij SMP en tevens de verplichting dat je jaarlijks moet investeren in kennis en ontwikkeling door het behalen van PE-punten.

Hieronder het SDP-label: 

Waarom ik bewust heb gekozen voor deze certificering?

Er zijn meerdere redenen geweest voor mij om te kiezen voor een certificering als Senior Marketing Professional. Want eerlijk is eerlijk, er hangt jaarlijks ook een prijskaartje aan in combinatie met de noodzakelijke opleidingen….

Zelf blijven ‘tanken’ om de brandstof door te geven aan opdrachtgevers

Om vanuit de metafoor ‘brandstof’ te redeneren…. Ik moet zelf genoeg kennis en expertise tanken, om deze brandstof vervolgens door te kunnen geven aan mijn opdrachtgevers.
De opleidingsverplichting die er is, vanuit de permanente educatie plicht, helpt en faciliteert mij hierin!

Persoonlijke groei en ontwikkeling

Naast het adviseren en begeleiden van mijn opdrachtgevers ben ik altijd bezig met het investeren in persoonlijke ontwikkeling en kennis binnen mijn vakgebied. Zoals eerder aangegeven verandert het de wereld en ook het marketingvak razendsnel, waardoor ik bewust kies voor het bestuderen van nieuwe onderwerpen en het ontwikkelen van nieuwe kennis en vaardigheden. Vanuit de Permanente Educatie plicht die verbonden is aan de SMP-titel, kan ik dit mooi combineren!

Kwaliteitskeurmerk als marketeer

De visie die het EMC en het NIMA hebben rondom het introduceren van een kwaliteitskeurmerk voor marketeers, daar sta ik voor 100% achter. Natuurlijk is het hebben van de SMP-titel is natuurlijk ook niet zaligmakend. Er zijn ongetwijfeld ook veel marketeers zonder certificering die supergoed in hun vak zijn en omgekeerd zullen SMP-ers ook wel eens een fout maken… Echter, ik vind dat de kwaliteit van het vak zo hoog mogelijk moet zijn en dat dit op verschillende manieren gestimuleerd en bewaakt wordt. Via de SMP-certificering blijf ik betrokken om mezelf en het vak verder te ontwikkelen en kan ik dit als waarde inzetten en overdragen aan mijn klanten.

Netwerk van Nederlandse marketeers

Inmiddels heeft NIMA een groot en uitgebreid netwerk van gekwalificeerde marketingprofessionals, die elkaar op regelmatige basis ontmoeten (online en offline). Ze bieden daarbij een uitgebreid aanbod aan opleidingen en masterclasses aan, waarin ervaren gastdocenten hun kennis en expertise overdragen. Enerzijds helpt dit me in het behalen van PE-punten maar daarnaast geeft het me telkens weer nieuwe kennis en inzichten. Bovendien is het vaak gezellig om naast de inhoud ook op een informele wijze te netwerken met collega marketeers!

Meer weten?

Wil je meer weten over persoonscertificering door NIMA? Kijk dan eens op hun website: https://www.nima.nl 

Contactgegevens:

BRANDSTOFF. | Marketing & Strategie
Schorerweg 1, 4515 MD  IJzendijke
Mail: info@brandstoff.nl
Tel. +31 (0)85 130 5656
KvK: 66206405
BTW-nr: NL001707378B23

Direct contact? Bel Niek!

Niek Scheppers
+31 (0)6 131 644 94

Volg ons op social:

Partner van:

js_loader