Positionering
Wat is de positie van jouw merk of organisatie bij jouw doelgroep? En wat is de positie die je inneemt in het speelveld van jouw markt ten opzichte van je concurrenten? Gaat het om de positionering van jouw organisatie als merk of wellicht om de positionering van jouw product in de markt? Wij helpen je om dit helder te krijgen, zodat je marketingaanpak scherp en gefocust ingezet kan worden.
Wat is positionering.
Positionering gaat over de positie die een organisatie met haar merk of product wil innemen in het brein van haar klanten en potentiële klanten, ten opzichte van andere organisaties en merken. Het gaat over onderscheidend zijn ten opzichte van anderen. Maar hoe bepaal en realiseer je dat?
Jezelf onderscheiden op het niveau van producten en diensten is steeds moeilijker geworden, omdat de technologische voorsprong vaak nihil of kort is. Het komt dus op andere aspecten aan. Denk aan werkwijze, service of klantgerichtheid. Kortom, waarom kiezen klanten voor jou? Hiermee komen we al een beetje in de richting!
Het mooie is, als organisatie kies je zelf je positionering. Maar zoals bekend, is kiezen vaak moeilijk omdat je er tegelijk voor kiest om dingen niet te zijn of niet te doen. Kortom, waar ligt jouw onderscheidend vermogen?
Positioneren, hoe doe je dat?
Stel jezelf eens de volgende vragen:
- Hoe wil je met jouw bedrijf of organisatie gezien en ervaren worden?
- Waarmee wil je geassocieerd worden en welk gevoel wil je uitstralen?
- Waarmee onderscheid jouw organisatie zich in de markt?
Uit jouw antwoorden helpen we je de beste positionering te vinden. Deze kies je uiteraard niet zomaar, maar aan de hand van diverse motivaties en argumenten, waarschijnlijk gedreven door interne als externe omgevingsfactoren. Twee belangrijke factoren hierbij zijn onderscheid en relevantie.
Kortom, een scherpe positionering vraagt om heldere keuzes en het aanbrengen van focus.
Geen eenmalige oefening, maar periodieke evaluatie
De meeste organisaties opereren in een dynamische omgeving. Dat betekent dat je als ondernemer periodiek moet nagaan of de gekozen positionering nog steeds aansluit op de externe en interne omgeving of dat er wellicht aanpassingen noodzakelijk zijn.
Wat zijn jouw merkbeloften en waarmee overtuig je jouw doelgroep?
Jouw positionering komt tot uiting via je proposities. Een propositie bestaat uit de merkbeloften en de boodschap waarmee je als organisatie jouw doelgroep wil overtuigen. Dit kunnen meerdere aspecten zijn, die van kracht zijn op jouw merk. Het is dus goed mogelijk dat de inhoud kan variëren per communicatie-uiting.
De propositie wordt met passende communicatie-uitingen (offline, online of via social media) onder de aandacht gebracht van de doelgroep, met als doel de positionering te ondersteunen en versterken.
Wij zijn jouw partner op gebied van positionering en propositie-ontwikkeling.
Heeft jouw organisatie behoefte aan een heldere of aangescherpte positionering? Of is de positionering wel duidelijk, maar is de doorvertaling naar jouw proposities in de markt niet sterk genoeg? Wij adviseren en ondersteunen graag bij dit soort vraagstukken.
Interesse? We luisteren graag naar jouw verhaal!
Ben je geïnteresseerd om over dit onderwerp te klankborden? Of heb je een concrete uitdaging klaarliggen die aangepakt moet worden? We luisteren graag naar jouw verhaal en gaan graag het gesprek met je aan, om te kijken of we de juiste brandstof kunnen toevoegen binnen jouw organisatie.
Neem contact met ons op, dan maken we snel een afspraak!