Nieuws

LinkedIn komt met nieuwe mogelijkheden voor jouw bedrijf of organisatie

Vorige week heeft LinkedIn bekend gemaakt dat ze LinkedIn Pages introduceren, die de huidige Business Pages (ook bekend als Bedrijfspagina) zullen vervangen. Eerst is de Verenigde Staten aan de beurt, maar dit zal snel wereldwijd uitgerold worden. Gezien onze Europese koppositie qua gebruik is het aannemelijk dat uitrol in Nederland niet al te lang op zicht laat wachten. In dit artikel lees je meer over deze vernieuwing en over mogelijkheden die je als B2B-ondernemer of marketeer kunt toepassen binnen jouw bedrijf of organisatie.

 

LinkedIn behoeft weinig introductie. Het is al jarenlang hét social media kanaal voor zakelijk gebruik wereldwijd. Op Europees niveau zijn we in Nederland koploper. In Nederland heeft maar liefst 74,5 procent van de totale beroepsbevolking een profiel op dit platform, bleek uit recent onderzoek.

Met Pages wil LinkedIn ondernemers en bedrijven nog beter helpen om op authentieke wijze contact te maken met leden, hun bedrijf te laten groeien en duurzame relaties op te bouwen. De omschakeling van jouw LinkedIn bedrijfspagina naar de nieuwe Pages zal automatisch gaan, je hoeft hier zelf geen actie voor te ondernemen.

Even concreet dan maar. Wat kunnen we verwachten van deze update en wat heb jij eraan als ondernemer of organisatie die actief is op LinkedIn? Uit alle nieuwe features hebben we een selectie van 5 onderwerpen gemaakt die wellicht handig kunnen zijn voor je!

 

5 ontwikkelingen die handig zijn voor jou als ondernemer of organisatie:

Paginabeheer vanuit de LinkedIn app

Beheerders van een bedrijfspagina herkennen het ongetwijfeld; je kunt het paginabeheer van jouw pagina niet doen via de app op je smartphone! Best frustrerend, aangezien we steeds meer via onze telefoon doen, al helemaal op gebied van social media. LinkedIn geeft je momenteel enkel toegang tot het paginabeheer via de browser die je gebruikt op je desktop of laptop. Maar hier komt binnenkort gelukkig verandering in met Pages. De functies van de website zijn straks ook beschikbaar in de app! Kortom, plaats eenvoudig berichten en reacties en krijg direct inzicht in de statistieken en prestaties van de berichten op je pagina.

De ‘share button’ beschikbaar voor je bedrijfspagina

Met Pages kun je straks vanuit je bedrijfspagina berichten van anderen gaan delen, iets wat momenteel nog niet mogelijk is. Volgens de berichtgeving zal dit eerst kunnen bij berichten waarin jouw organisatie genoemd wordt via een ‘tag’, maar ongetwijfeld wordt de ‘share button’ straks overal inzetbaar. Het voordeel wat je hiermee kunt bereiken is om een bericht wat gaat over jouw organisatie de delen met het netwerk van jouw organisatie. Denk bijvoorbeeld aan een leuk bericht van een klant, leverancier of medewerker. We kennen dit al veel langer bij Facebook, maar binnenkort is dit dus ook mogelijk binnen LinkedIn!

Publiceren van meerdere soorten bestanden mogelijk

De mogelijkheden om bestanden te delen worden uitgebreid binnen LinkedIn Pages. Momenteel beperken de mogelijkheden zich tot platte tekst, afbeeldingen en video’s. Andere vormen van content kunnen nu enkel via een externe URL toegevoegd worden, maar niet direct in je LinkedIn-post. Binnen LinkedIn Pages is het straks mogelijk om naast de bestaande mogelijkheden ook documenten zoals een PDF, Word-bestand of PowerPoint-presentatie aan je bericht toe te voegen.

Suggesties voor interessante content

Wat is interessant voor jouw doelgroep? Een zeer belangrijke vraag, aangezien er een hoop niet-relevante content gedeeld wordt. Om jou als bedrijf te helpen met interessante content, heeft LinkedIn ‘Content Suggestions’ gelanceerd. Op basis van een aantal filters die je zelf kiest, biedt LinkedIn jou een aantal artikelen aan, waarbij ze hopen dat je deze informatie deelt met je doelgroep. Persoonlijk lijkt het mij beter en authentieker dat je jezelf laat inspireren door deze informatie en er vervolgens zelf iets over schrijft. In de praktijk merken we dat veel organisaties het lastig vinden om telkens over nieuwe en interessante onderwerpen te schrijven. Dus voor deze groep is er wellicht meer inspiratie op komst!

Maak events aan op LinkedIn

LinkedIn test momenteel de feature ‘Events’, waarmee je een evenement kunt aanmaken, connecties kunt uitnodigen en kunt communiceren met de groep die uitgenodigd of aangemeld is. We kennen dit momenteel al via Facebook Events, alleen zou dit de zakelijke variant kunnen worden. Dit lijkt op een mooie tool om een community te creëren rondom een netwerkbijeenkomst of zakelijk evenement. Kortom, persoonlijk hoop ik dat deze test positief uitpakt zodat dit op termijn een vast onderdeel wordt op dit platform.

 

Hulp nodig om LinkedIn professioneel in te zetten voor jouw bedrijf of organisatie? 

De mogelijkheden binnen LinkedIn zijn groot. Er waren al veel slimme tips die je als bedrijf kunt gebruiken in het optimaliseren van jouw bedrijfspagina. Met de nieuwe LinkedIn Pages wordt dit alleen maar verder uitgebreid. Dit biedt dus interessante mogelijkheden voor jou als ondernemer, ook in Zeeland, West-Brabant en Vlaanderen!

LinkedIn is een interessant kanaal, zeker wetende dat een groot gedeelte van de Nederlandse beroepsbevolking een profiel heeft. De kans is dan ook groot dat jouw klant of prospect hier zakelijk te vinden is!

Wil je op een professionele manier aan de slag met LinkedIn voor jouw organisatie? Kijk dan wat we op gebied van Social Media kunnen betekenen. Neem eens contact met ons op, we helpen je graag!